Często szkoda czasu na zbyt długie i koronkowe przygotowania. Może tak być w wypadku dużego dystansu grających do postaci, którym wystarczy zgrzebny pretekst by mieć jakikolwiek punkt startu do tworzenia dalszych opowieści. Pojawia się to też przy jednostrzałach w których zbytnie rozwodzenie się nad początkami marnuje czas zwięzłej z założenia przygody.
Sprawnym rozwiązaniem oszczędzającym czas może być:
- Relacje narzucone przez MG
Szczególnie jeśli postacie są przez niego przygotowane a same relacje mają znaczenie w przygotowanej przygodzie lub kampanii. - Gracze wymyślają drużynę
Oddanie zawiązania drużyny w ręce graczy umożliwia im zajęcie się tym przed sesją. Jeśli na graczach będzie spoczywać jakaś odpowiedzialność za kreatywne rozwijanie fabuły będzie to dobrym wstępem i rozgrzaniem wyobraźni. - Losowanie
Wylosowane abstrakty służą jako inspiracja do kreatywnego rozwinięcia co jest rozwiązaniem neutralnym wobec dalszych planów fabularnych a przez losowość może prowadzić do ciekawych sytuacji.
Poniższa tabela daje pomysł na relację między dwoma postaciami (w sam raz na rzut k12). Każda postać w drużynie powinna wylosować swój abstrakt i wybrać inną postać z którą się połączy. Ważna by wszyscy byli w jakiś sposób powiązani i żeby nie tworzyły się osobne podgrupy.
- PRZYJACIELE - żyliście razem w jednej wiosce, mieście czy innym sąsiedztwie. Wszystko robiliście wtedy razem i była to pierwsza wielka przyjaźń na całe życia. W starszym wieku wasze drogi się rozeszły. Może rodziny się przeprowadziły, może rozdzieliły wydarzenia jak wojna albo po prostu wyruszyliście zdobywać różne zawody. Po latach spotykacie się przypadkowo albo jeden z Was potrzebuje pilnie pomocy i szuka swojego dawnego kompana któremu może zaufać.
- RODZINA - łączą was więzy krwi. Dla niektórych rodzeństwo może być zbyt ograniczające więc zawsze bezpieczniej jest z kuzynostwem. Wystarczająco bliskie pokrewieństwo by mieć zaufanie a odpowiednio daleko by działać samodzielnie. Wspólne działanie to mógł być wasz pomysł lecz równie dobrze senior rodu lub ktoś odpowiedni wysłał was z jakiegoś powodu razem w podróż.
- PRZESZŁOŚĆ - razem pobieraliście nauki, wspólnie pracowaliście w jednej organizacji, braliście udział w jakimś wydarzeniu bądź zadaniu. Wiecie ile jesteście warci i co potraficie.
- DAWNI RYWALE - znaliście się ze słyszenia a może nawet zmierzyliście się twarzą w twarz. Działaliście w jednej lub pokrewnej dziedzinie gdzie następowaliście sobie nawzajem na odciski. Długa rywalizacja zmieniła się we wzajemny szacunek a w końcu nawet i przyjaźń.
- ZBIEŻNE CELE - możecie się nie znać wcześniej ale stwierdziliście, że powinniście połączyć swe wysiłki. Może zakładacie spółkę i każdy wnosi od siebie jakieś zasoby bądź umiejętności. Prowadzicie wspólnie działalność i łączą was interesy bądź zlecenia.
- TRAUMA - byliście sobie obcy ale ostatnio wspólnie byliście razem w ciężkiej sytuacji. W trakcie wspólnych przeżyć poznaliście się dobrze i wiecie, że możecie na siebie liczyć. Mogliście być świadkami tragedii jak atak czy katastrofa bądź wypadek. Mogliście też razem przebywać wbrew swej woli - być np. w więzieniu, szpitalu, niewoli, porwani czy wzięci na zakładników.
- IMPERATYW - wewnętrzny głos podpowiada, że trzeba coś zrobić. Byliście czegoś świadkami, macie określoną wiedzę lub wspólną tajemnicę albo przewidywania przyszłych zdarzeń. Czujecie, że nie możecie przejść nad tym obojętnie i zdecydowaliście się połączyć swe siły by czegoś dokonać.
- PRZEZNACZENIE - ktoś spojrzał na tego drugiego, nowo poznanego i poczuł taką dziwną, irracjonalną sympatię. Nie wiesz czemu i po co ale wiesz, że dalej ruszycie razem i ramię w ramię będziecie walczyć z przeciwnościami losu. Może żyłeś sobie spokojnie i zajmowałeś się swoimi sprawami ale usłyszałeś co on zamierza i stwierdziłeś, że musisz mu za wszelką cenę pomóc.
- PRZYMUS - wbrew swej woli ale jesteś z jakiegoś powodu zmuszony do pomocy. Może to być forma spłaty długu, wypełnienie obietnicy/przyrzeczenia, odkupienie swych przewinień. A z czasem kto wie co to będzie...
- OPIEKUN - jest konkretne zobowiązanie wobec określonej osoby. Może obiecałeś jego rodzinie opiekę, może jest to zlecone przez kogoś - swojego szefa, organizację do której należysz, może jest to uczeń/praktykant który ma pobierać u Ciebie nauki, zdobywać podczas wspólnej podróży doświadczenie.
11. NAJEMNIK - osoba jest wynajętym pomocnikiem lub specjalistą jak np. sługa, ochroniarz czy przewoźnik. Szef wybiera i najmuje za własne pieniądze więc jest to zależność dość konkretna i wymagająca.
12. PODWŁADNY - w określonej organizacji jest zależny od szefa. Może to być np. para szlachcic - paź, kapitan - szeregowy, dyplomata - świta.
dobre, pomocne i inspirujace
OdpowiedzUsuńczesto mam ten problem i nawet rozwiazuje go ktoryms ze sposobow jaki opisales ale teraz jak mam wylozone czarne na bialym to przestaje to byc problem a staje sie kolejnym ciekawym motywem, erpegowym smaczkiem, takim mocnym akcentem wzmacniajacym druzyne a nie na sile wymyslonym spoiwem
OdpowiedzUsuńCieszę się że się spodobało :)
OdpowiedzUsuń