wtorek, 9 lutego 2016

Warhammer 2ed - wznowienie

Przeglądam nowy druk podręcznika głównego do drugiej edycji Warhammera. Gdy czekałem na przesyłkę zastanawiałem się czy puścili do druku jak leci to co mieli i dostanę tylko świeżą farbę czy też dokonano poprawek. Zdziwiłem się bo i tak i nie. Oto porównanie obecnego dodruku z poprzednią wersją sprzed lat.



Wydanie

  • Świeży zapach farby drukarskiej - wiadomo. 
  • Szycie wygląda tak samo dobrze.
  • Książka jest grubsza o 3-5 mm, chyba przez nowy papier.
  • Papier bardziej kredowy, błyszczący.
  • Rozjaśnione żółte tło pod każdą stroną a także szare tła ramek. Generalnie jest w jaśniejszym tonie. Łatwiej się czyta (subiektywnie).
  • Miejscami poprawiono justowanie (np. schematy rozwojów, nagłówki) a czasami zostawiono (np. też schematy rozwojów).
  • Dodane brakujące tła/tabelki dla Zwadźcy i Zwiadowcy.
  • Poprawiona w tabelce broni włócznia i oszczep.
  • Poprawione Przykłady walki i strzałki na mapkach.
  • Na końcu dużo bardziej przydatna Lista zaklęć zamiast wzorników wybuchów.
  • Zmieniona czcionka Wiadomość od Babuni str. 258.

Jak coś jeszcze dostrzegę to zaktualizuję.

Errata

To mnie właśnie zdziwiło bo część poprawek naniesiono a część pozostawiono bez zmian. Odnoszę się do erraty jaką posiadam. Może nie jest to ta oficjalna albo są inne względy merytoryczne. Nie wiem, nie widzę wzorca. Na czerwono zaznaczyłem co nie zostało uwzględnione, te na czarno są poprawione.

Str. 22. W ramce „Wybór profesji i ojczyzny" ostatnie zdanie powinno brzmieć: „Pełny opis sąsiadujących z Imperium krain znajdziesz w Rozdziale X: Imperium, choć są to informacje przeznaczone raczej dla Mistrza Gry”.
Str. 27. W tabeli 2-17 zamiast „Roll” powinno być „Rzut”.
Str. 34. Do listy umiejętności do wyboru dla profesji cyrkowca należy dołączyć umiejętność: człowiek-guma.
Str. 37. W schemacie rozwoju profesji gońca należy zamienić zdolność bardzo wytrzymały na niezwykle odporny.
Str. 38. W schemacie rozwoju profesji górnika należy zamienić zdolność bardzo wytrzymały na niezwykle odporny.
Str. 51. W schemacie rozwoju profesji sługi należy zamienić zdolność bardzo wytrzymały na niezwykle odporny.
Str. 78. W schemacie rozwoju profesji rajtara należy zmienić zdolność silny cios na strzał precyzyjny.
Str. 92. W tabeli 4-3 splatanie magii powinno być związane z cechą Siła Woli.
Str. 95. W umiejętności rzemiosło wszystkie skróty „S” trzeba zastąpić „K” (są to umiejętności zależne od Krzepy).
Str. 100. W opisie zdolności krzepki należy uwzględnić informację, iż „Bohater może zignorować Obciążenie noszonej zbroi, jednak nadal musi uwzględnić modyfikator -10 do Zręczności wynikający z faktu noszenia średniego pancerza.”
Str. 102. W opisie zdolności odporność psychiczna należy zignorować ostatnie zdanie: „Bohater popada w obłęd (wykazuje objawy pierwszej choroby umysłowej) dopiero po uzbieraniu 14 Punktów Obłędu.” (patrz dalej str. 210)
Str. 102. W opisie zdolności pancerz wiary zamiast „zasłanianie się tarczą” powinno być "noszenie kolczugi".
Str. 103. W opisie zdolności szał bojowy powinno być: „Podczas walki zawsze atakuje najbliższego przeciwnika, wykonując ‘atak wielokrotny’, ‘szarżę’ lub ‘szaleńczy atak’, nie może uciekać ani wykonywać akcji ‘odwrót’.”
Str. 106. W tabeli 5-1 trzeba zamienić „Mistrz rzemiosła” na „Medyk” oraz „Artisan” na „Mistrz rzemiosła”.
Str. 108. Piesza walka bronią kawaleryjską jest trudniejsza ze względu na nieporęczność i ciężar broni. W przypadku lancy każdy atak wykonywany jest z modyfikatorem -10, natomiast w przypadku kopii trudność wzrasta do poziomu Trudnego (-20).
Str. 109. Poniżej poprawiony opis cechy oręża „unieruchamiający”.
Unieruchamiający
Tego rodzaju broń nie jest przeznaczona do zabijania, lecz raczej do pochwycenia żywcem i unieruchomienia wroga. Po udanym trafieniu cel zostaje unieruchomiony i nie może nic robić, poza wykonywaniem akcji natychmiastowych lub podjęcia próby uwolnienia się. Aby tego dokonać, musi rozerwać więzy (wykonując udany test Krzepy) lub próbować się wyśliznąć (test Zręczności). Wymaga to poświęcenia akcji podwójnej, natomiast jeśli ktoś pomaga unieruchomionej postaci, otrzymuje ona modyfikator +10 do testu Zręczności lub Krzepy. Dopóki postaci nie uda się oswobodzić, wszystkie ataki w nią wymierzone wykonywane są z modyfikatorem +20 do WW lub US.
Str. 111. Poniżej poprawiony opis bicza (poprawione współczynniki w tabeli poniżej).

Bicz: Bicz to gruby u nasady i zwężający się ku końcowi skórzany rzemień, który zadaje obrażenia i może być wykorzystany do unieruchomienia przeciwnika. W rękach doświadczonego wojownika bicz staje się śmiertelnie niebezpieczną bronią. Jeśli postać rozpoczyna walkę z rozwiniętym biczem, przy rzucie na Inicjatywę może rzucić 2k10 i wybrać lepszy wynik.
Str. 111. Poniżej poprawiony opis garłacza (poprawione współczynniki w tabeli poniżej).
Garłacz: Garłacz jest bronią palną, nieco większą od rusznicy. Można go załadować gwoździami, potłuczonym szkłem, niewielkimi kamykami i wszystkim, co się znajdzie pod ręką. Najlepszy efekt zapewnia jednak zwykła kula. Użycie garłacza nie wymaga testu US. Jednak osoby, które nie posiadają zdolności broń specjalna (palna) muszą poświęcić 6 akcji podwójnych, aby ponownie naładować broń. Garłacz jest bronią wyjątkowo ryzykowną w użyciu (posiada cechę oręża „zawodny”), dlatego przy każdym strzale należy wykonać rzut 1k100, aby sprawdzić, czy broń nie zacięła się lub nie została zniszczona (patrz opis tej cechy oręża, str. 109).

Str. 114. Tabela 5-6 w nagłówku powinno być „Opancerzenie złożone”.
Str. 114. Tabela 5-6 należy zamienić miejscami wartość Obciążenia „napierśnika” i „naramienników”.
Str. 115. W przykładzie dotyczącym opancerzenia złożonego, zamiast „koszulkę kolczą” powinno być „kaftan kolczy”.
Str. 119. W opisie juków należy dodać zdanie: „Pojemność juków odpowiada 250 punktom Obciążenia.”
Str. 126. Tabela 5-19 Protezy powinno być:
Przedmiot Cena Obciążenie Dostępność
Hak 3+ s 0 przeciętna
Str. 126. Szkarłatny Cień – powinno być: test Bardzo Trudny (-30).
Ślina chimery – powinno być test Trudny (-20).

Str. 134. W akapicie dotyczącym walki oburącz w pierwszym punkcie należy skasować „korbacz”, gdyż jest to broń dwuręczna.
Str. 137. Przykłady walki. Środkowy przykład powinien brzmieć:
Przykład: Rozbójnik Gunnar (G na mapie po prawej) ucieka przed parą obrzydliwych mutantów (M1 i M2). Gdy jego koń płoszy się i odbiega, Gunnar zdaje sobie sprawę, że musi stanąć do walki. Zapierając się plecami o powalone drzewo, postanawia bronić się do końca. Jego Inicjatywa wynosi 47, mutantów zaś 34. W swojej turze rozbójnik wykonuje „zwykły atak” (akcja). Wyciąga pistolet i strzela. Trafia odmieńca w głowę, zadając trafienie krytyczne, które rozrywa łeb mutanta na strzępy. Odmieniec, widząc, że człowiek nie ma broni gotowej do użycia, obiega drzewo (poświęcając akcję podwójną na „bieg”), by zaatakować wręcz. W ten sposób naraża się na atak bronią białą, ale Gunnar ma w ręku tylko pistolet, w którym nie ma naboju. Na tym kończy się pierwsza runda walki. Gunnar ma jednak niespodziankę w zanadrzu. Na początku następnej wykorzystuje zdolność szybkie wyciągnięcie, chowając pistolet i dobywając miecz (w ramach akcji natychmiastowej). Następnie wyprowadza dwa potężne cięcia, wykonując „atak wielokrotny” (akcja podwójna). Mutant w poprzedniej rundzie obiegał drzewo, więc Gunnar otrzymuje modyfikator +20 do Walki Wręcz przy rzucie na trafienie. Oba ciosy trafiają celu i odmieniec zdycha, przebity mieczem Gunnara.
Str. 139/140. Tabele efektów trafi eń krytycznych od 6-4 do 6-7. Należy zlikwidować wyraz „Rzut”.
Str. 143. Tabela 6-8 „Zwykły marsz” zamieniony z „Ostrożny marsz”.
Str. 147. Tabela 7-1 Powinno być „Kolegium Złota” i „Tradycja Metalu”.
Str. 150. Tabela 7-4 Sztorm Eteru. Zamiast „zgodnie ze zwykłymi zasadami” powinno być „wykonując rzut 1k10”.
Str. 154. Czar błogosławieństwo ochrony. Powinno być: „Wymagany poziom mocy: 7”.
Str. 154. Czar odgłosy. Powinno być: „Czas trwania: maksymalnie 1 runda".
Str. 157. Czar sobowtór. Powinno być: „Czas trwania: liczba rund równa 10 x wartość Magii czarodzieja”.
Str. 158. Czar sztylety cienia. Powinno być: „Wymagany poziom mocy: 22”.
Str. 166. Czar szept rzeki. Powinno być: „Czas trwania: liczba minut równa wartości Magii czarodzieja”.
Str. 170. Czar słowo bólu. Powinno być: „Wszystkie postacie w promieniu 10 metrów wokół czarnoksiężnika otrzymują trafienie z Siłą 8 (bez uwzględnienia pancerza) i muszą wykonać test Siły Woli. Nieudany test oznacza, że przez 1 rundę są traktowane jako bezbronne.”
Str. 171. Czar znak kruka. Powinno być: „Czas trwania: liczba rund równa wartości Magii kapłana”.

Str. 210. W opisie dotyczącym Punktów Obłędu należy zignorować następujący fragment: „BG, który zgromadził 12 Punktów Obłędu automatycznie popada w obłęd, bez konieczności wykonywania testu Siły Woli. W takim wypadku także traci 6 PO, które przeistaczają się w chorobę umysłu.”
Str. 238. Status plemienny lewa kolumna. Powinno być: „Na przykład, jeśli chcesz wprowadzić kilku świetnie strzelających goblińskich łuczników, powinieneś wybrać dla nich status knuja i dać im rozwinięcie +20 do Umiejętności Strzeleckich oraz zdolność strzał mierzony.”
Str. 239. Zamienione schematy rozwoju knuja i siłacza.
Str. 243. Zamienione schematy rozwoju konia wierzchowego i rumaka.

Finito

Na koniec żart. Co jest lepsze od podręcznika do Warhammera?
Cztery podręczniki Warhammera.  (a nawet znajdzie się piąty jako podstawa piramidki - ten w okładce z mapy Starego Świata bo to poprzednie wydanie)

Warhammer forever!



photo credit ściennego malunku: Sigmar Est Victorius via photopin (license)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...