Linki są standardowo w wszystkim: o starym graniu, Warhamerze, średniowieczu oraz o różnych spojrzeniach i analizach gier fabularnych.
Zamieszczam wraz z moim komentarzem jaki wystawiłem każdemu z nich w momencie wysyłania. Nie sprawdzałem czy linki działają, jeśli nie to wybacz i daj proszę znać w komentarzu.
Dziękuję wszystkich autorom za inspirującą do przemyśleń lekturę!
Oto zbiór z ostatnich 33 miesięcy:
1. Tu ciekawy wpis z podsumowaniem omawianego filmiku.
Mądrość gier sprzed kilku dekad: gracze sami wybierają sobie poziom trudności. Im głębiej w podziemia tym trudniej. Takie proste a takie piękne.
http://rzutkrytyczny.blogspot.com/2014/04/balansowanie-spotkan-i-wyzwan-poradnik.html
2. nie było linku tylko odnośnik do wewnętrznej rozmowy
3. Próba zdefiniowania Normalnego RPG
http://grynarracyjne.pl/normalne-rpg-trzy-filary/
4. Powstanie Fimirów
http://www.terminally-incoherent.com/blog/2014/04/07/bizarre-bestiary-fimir/
5. Chwała K100
https://www.youtube.com/watch?v=FmCLK7bxnbY
6. Łuki i kusze w średniowieczu (dla fanów realizmu)
http://www.youtube.com/watch?v=p17lVIzTTg0
7. Wyważanie drzwi. Prześmiewcze ale jest nad czym się zastanowić.
http://sil.polter.pl/RPG-to-gra-czyli-wywazanie-zamknietych-drzwi-b17862
8. Walka mieczem. Robienie RPG z realistycznymi zasadami walki jest bez sensu. (na szczęście nie próbowałem)
http://www.youtube.com/watch?v=QRvjOMq1ZRs
(bez numeracji) odnośnie jeszcze podziemi i dziczy w oryginalnym wydaniu. Poza pomysłem na zainspirowaną improwizację oraz interpretację ważnym elementem który starałem się opowiedzieć jest to co można zamknąć w słowie weird. Pokreślenia właśnie tej zwiariowaności uważam za najistotniejsze.
Tu dość dobre pokazanie konstrukcji/filozofii świata według starej szkoły.
http://hillcantons.blogspot.co.uk/2014/08/mythical-wilderness.html
Wydaje mi się że różnica między starymi grami a nowymi (nowe to jakieś lata 90+) to staranie się o urealnianie światów przez dokładne ich dookreślanie i precyzowanie konwencji gry. W nowych systemach było niewiele o dynamicznym tworzeniu historii przez improwizację - coś co stanowiło podstawę zaczęło być pomijalne. Dużo rzeczy zaczynało wpadać w ścisłe konwencje zarówno świata gry, przygód/kampanii jak i samego modelowi rozgrywki.
10. Czemu kości są dobre
http://diceandsheets.wordpress.com/2014/08/12/dice-emotions/
11. the end of WFRP 3ed
http://www.fantasyflightgames.com/edge_news.asp?eidn=4983
12. Skąd się wzięły scenariusze i dungeon-crawling
http://magiaimiecz.net/wp-content/uploads/sites/3/2014/09/06_scenariusz.pdf
Bdb artykuł w sam raz nawiązujący do naszych rozważań o dziczy i początków RPG. Czytać niespiesznie bo ma masę ciekawych informacji a nie rozwodzi się nad wszystkim tylko zaznacza niektóre elementy czy aspekty więc można coś łatwo przeoczyć.
13. O początkach rpgów w konwencji SF, wspomnienie o Travellerze, postacie definiowane przez klasy czy umiejętności.
http://bialylew.blogspot.co.uk/2014/09/lawrence-schick-o-sf-rpg.html
14. Ewolucje teorii erpegów
http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/theory/threefold/evolution.html
http://whitehall-paraindustries.blogspot.com/2009/02/time-line-of-rpg-theory.html
http://www.blackgreengames.com/lcn/2014/10/2/theory-roundup
15. Nie mów nie?
http://edplaysgames.wordpress.com/2014/10/03/no/
16. Prehistoria WFRP
http://forum.strike-to-stun.net/viewtopic.php?t=5260
17. Co to jest OSR?
http://greyhawkgrognard.blogspot.com/2014/10/what-is-osr-definitive-answer.html
18. Początki WFRP
http://oldhammerroleplay.blogspot.com/2014/11/beginnings.html
http://realmofchaos80s.blogspot.com/2014/11/wfrpd-launch-of-warhammers-roleplaying.html
19. Początek historii RPG
http://esensja.stopklatka.pl/magazyn/2008/08/iso/10,32.html
http://esensja.stopklatka.pl/magazyn/2008/08/iso/10,33.html
http://esensja.stopklatka.pl/magazyn/2008/08/iso/10,34.html
20. Ciekawy komentarz ktoś zamieścił (sam wpis i pozostałe komentarze są bezwartościowe) Vukodlak
http://polter.pl/Nikt-nie-rozumie-oldshoolu-b18653#koment_518073_komunikat
21. Timelines a w szczególności: The End Times Timeline - 2521-2524
http://www.kalevalahammer.com/p/universal-rules.html
(bez numeracji) Wiecie, że chodzą plotki iż w następnej wersji świat WFRP ulegnie rozpadowi na kawałki i będą takie niby fruwające wyspy ala Utopia?
http://www.belloflostsouls.net/2015/01/breaking-wfb-9th-explodes.html
22. Szybkie strzelanie z łuku
https://www.youtube.com/watch?v=BEG-ly9tQGk
23. Odrobinę o wikingach ale głównie o średniowieczu.
https://fanbojizycie.wordpress.com/2015/02/21/czasy-i-swiat-ragnara-lodbroka/
(a propo, fajny serial Vikings z History Channel)
24. https://www.youtube.com/user/SkallagrimNilsson/playlists
Więcej o pseudo-realiźmie walki. W tym ciekawostka o najbardziej jego zdaniem realistycznym filmie którym okazuje się pewne ANIME! :-)
https://www.youtube.com/watch?v=_tFOJFyTl1U
25. Ciekawe z punktu widzenia wymyślania światów i przedstawiania społeczeństw. Znaczenie udomawiania roślin i zwierząt, kształtu kontynentów i klimatu.
https://fanbojizycie.wordpress.com/2015/05/09/dlaczego-byc-moze-nigdy-nie-napotkamy-obcej-cywilizacji/
26. Jak walczy się z tarczą
https://www.youtube.com/watch?v=dkhpqAGdZPc
27. Realizm ekwipunku i podróżowania ze zbroją i uzbrojeniem.
https://www.youtube.com/watch?v=llPAuGy6XvQ
(dużo innych filmików tego kolesia jest w dechę)
A propos taki mem mi się skojarzył:
http://www.smbc-comics.com/?id=2475
28. To zarówno może zasłużyć na wzruszenie ramionami jak i na osobną dyskusję. W skrócie o tym jak bardzo gracz może tworzyć/zmieniać świat fabularny. Dostrzegam plusy i minusy różnych podejść. Na razie odkładam do przemyślenia.
http://polter.pl/Moja-siostra-jablonie-i-kamulce-b19621 (+ parę ciekawych komentarzy)
29. O pisaniu i inspiracjach Warhammera. (być może było wcześniej w wersji EN)
http://miniwojna.blogspot.co.uk/2015/11/wiesz-potrzebujemy-wiecej-robali-w-tym.html
30. To mówisz, że wygrałem Inicjatywę i mam do wykorzystania dwie akcje? :-)
https://www.youtube.com/watch?v=7FMVDxc3s6g
31. Tolkienowskie pytania
https://fanbojizycie.wordpress.com/2015/12/15/7-najczesciej-zadawanych-pytan-o-tworczosc-tolkiena/
32. Umocnienia średniowieczne by Jędrek
https://www.youtube.com/watch?v=QX0BjMxqIt0
https://www.youtube.com/watch?v=hxwKMhApTHo
https://www.youtube.com/watch?v=7Jtge5mq54c
https://www.youtube.com/watch?v=cU7rpmA2y0U
https://www.youtube.com/watch?v=qHl8C4-3ovM
33. Czy współtworzenie świata przez graczy jest złem?
http://therpgpundit.blogspot.com/2015/12/an-answer-to-tom-about-why-narrative.html
34. Inspirująca nieprzewidywalność wyniku rzutu kością.
http://grognardia.blogspot.com/2008/04/on-oracular-power-of-dice.html
35. MG nigdy nie postawi przed drużyną wyzwania którego by ostatecznie nie podołali?
http://johnwickpresents.com/updates/the-worst-adventure-of-all-times/
http://mischiefinc.net/blog/2016/01/a-rebuttal-to-the-worst-adventure-of-all-times-by-john-wick/
36. Eksploracja w WFRP
http://www.gitgames.pl/2016/02/eksploracja-w-wewnetrznym-wrogu.html
37. Średniowieczne życie
https://www.youtube.com/watch?list=PLZS8xODVoFmq16Npl19njOM2Z3Mjw2TIp&v=ttlitZ_sDDw
38. Prowadzenie w pigułce
http://dziodblog.blogspot.com/2016/04/ciastko-z-wrozba.html
39. Tedx
http://tedxtalks.ted.com/video/Why-Dungeons-Dragons-is-Good-fo;search%3Adragons
40. Po raz kolejny planszówki vs. rpg ale z nawiązaniem do Travellera
http://bialylew.blogspot.co.uk/2016/07/planszowki-rpg.html
41. Karma, Drama i Fortuna dopełniające się nawzajem
http://www.departmentv.net/2016/12/karma-drama-and-fortune-redux/
42. Warhammer Manifesto czyli skąd dane rozwiązania w oparciu i archiwalia
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2016/12/16/the-wfrp-manifesto-careers/
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2016/12/19/the-wfrp-manifesto-skills/
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2016/12/21/the-wfrp-manifesto-combat/
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2016/12/30/the-wfrp-manifesto-fate/
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2017/01/02/the-wfrp-manifesto-magic/
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2017/01/05/the-wfrp-manifesto-the-old-world/
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2017/01/09/the-wfrp-manifesto-adventures/
https://awesomeliesblog.wordpress.com/2017/01/11/the-wfrp-manifesto-conclusions/
A Ty, znasz może jakiegoś ciekawego linka?
photo credit: immaculate-photons Light em up via photopin (license)
Wow, kawał czytania nam zaserwowałeś. Szkoda, że na taki wybór pracowałeś 3 lata, bo chciałoby się dostać taką paczkę częściej.
OdpowiedzUsuńPowstało dziełem przypadku. W pewnym momencie podsyłałem znajomym linki i pomyślałem, że dla własnej wygody będę je umieszczać w jednym wątku. Tak by samemu móc te linki znaleźć. W miarę upływu czasu samo się rozrosło. I po ostatnich dyskusjach o post-prawdzie, bąblach i piwnicach pod postem o Kolekcjach skojarzyło mi się, że właściwie wraz ze znajomymi też tworzymy taką "piwnicę".
UsuńTo jest swego rodzaju prezentacja piwnicy na naszym przykładzie. Zbiór tych linków wydaje mi się odpowiadać za większość informacji z kraju i świata jakie pozostali poznawali. Są to równocześnie tematy na jakie dyskutowaliśmy bo też linki wysyłałem (filtrowałem) w kontekście prowadzonych w danym czasie rozmów.
Dzięki za podlinkowanie. Pozdro.
OdpowiedzUsuńDzięki za Białego Lwa. Powodzenia na dzikim szlaku.
UsuńNo i wyszło. Na 42 wymienione punkty, odhaczone mam co najmniej 26, licząc z grubsza. Czyżbyśmy zamknęli się w tej samej bańce? :D
OdpowiedzUsuńTak naprawdę nigdy o tym nie myślałem, ale rzeczywiście warto sobie robić listę najważniejszych linków danego roku. Tylko czasami ciężko się zorientować, że coś znalezionego w sieci jest dla nas ważne. Ty rozmawiałeś z drużynowymi kumplami, co pozwala na łatwiejszą identyfikację. Moje ziomale kompletnie szczają na fandom i fundom, zarówno krajowy i zagraniczny. Mało ich obchodzi co się dzieje na polterach, pipach czy różniastych blogach, więc za bardzo o tym nie rozmawiamy. Efekt jest taki, że potrafię się złapać po k4 miesiącach, że materiał przeczytany w sieci jest dla mnie istotny - o wpisie niby zapomniałem po dwóch dniach, ale w mózgu ciągle mielę tematykę notki.