Z wszystkich tabel losowych, prawdę powiedziawszy, tą wykorzystuję najrzadziej. Wygląd i osobowość przydaje się do prezentacji postaci niezależnej przy pierwszym spotkaniu. Nastawienie uzupełnia schemat interakcji wystarczająco gdy chodzi o jakieś drobne sprawy a o takie się najczęściej rozchodzi (myto, zakupy, nocleg). Motywacja jest przydatna dopiero gdy interakcja będzie bardziej złożona i trwała w czasie. Najczęściej gdy drużyna wpada na jakiś pomysł łańcucha zdarzeń. Np. zaprzyjaźnić się z uczniem maga by dostać się do jego pracowni i nauczyć się czarów.
Z drugiej strony można nieźle zarysować wątki między różnymi grupami/organizacjami w mieście bądź wiosce. Pozwala to nadać społeczności wewnętrzną dynamikę i takie coś można wylosować przed sesją by przygotować pełniejszy szkic lokacji.
Oczywiście nie wszystkie wylosowane kombinację będą miały sens bądź pasować do sytuacji. Trzeba kombinować i przerzucić w razie potrzeby rezultaty.
Losowanie motywacji pozwala odpowiedzieć na pytania: "co chce zrobić?" "czemu/komu?" oraz "dlaczego?".
Wzór: Powodowany/na skutek <Obiekt k6+k12> ma zamiar <Czynność k12> <Obiektowi k6+k12>.
Obiekt (k6 + k12) | ||||
k12 | Czynność | 1, 2 | 3, 4 | 5, 6 |
1 | Zdobyć dla siebie | Wyższy cel, idea | Organizacja, grupa | Przedmiot |
2 | Zdobyć dla kogoś | Rozwój, doskonalenie | Rasa, państwo | Miejsce, obszar, budynek |
3 | Stworzyć | Tworzenie, praca | Rodzina | Jedzenie |
4 | Odbudować | Wiedza, informacja | Bezpieczeństwo | Przyjemność |
5 | Zwiększyć, szerzyć | Wiara, przeznaczenie | Wygoda | Odpoczynek, schronienie |
6 | Służyć, zachować | Poważanie, status społeczny | Spokój | Przetrwanie |
7 | Ochronić | Sława, reputacja, honor | Swoboda | Zemsta |
8 | Ograniczyć, zmniejszyć | Władza, kontrola | Porządek | Gniew |
9 | Zmienić, dostosować | Wyczyn, działanie | Sprawiedliwość | Przymus, przemoc |
10 | Uniknąć | Wydarzenie | Handel, interesy | Strach |
11 | Zapobiec | Miłość | Moralność | Szaleństwo, głupota |
12 | Zniszczyć | Przyjaźń | Majątek | Chaos |
Przykład 1
dlaczego? k6 + k12 → 3 + 2 → Rasa, państwo
co? k12 → 7 → Ochronić przed
komu/czemu? k6 + k12 → 1 + 5 → Wiara, przeznaczenie
Wyznawca Ulryka stara się ochronić ludzi północy przed dominacją Sigmarytów.
Krasnolud szuka pomocy dla swojej rodzimej twierdzy, której z końcem roku grozi nieuchronny upadek.
Sołtys szuka sposobu by uratować wioskę przed klątwą rzuconą przez wiedźmę.
Przykład 2
dlaczego? k6 + k12 → 6 + 4 → Przyjemność
co? k12 → 12 → Zniszczyć
kogo? k6 + k12 → 3 + 3 → Rodzina
Mieszczanin w szponach hazardu poświęca swoją rodzinę by spłacić długi.
Szlachcic wyprzedaje swój rodowy majątek by zaspokoić kaprysy swojej wyżej usytuowanej kochanki.
Cała gildia rzemieślników zaniedbuje rodziny starając się wygrać w konkursie na doskonały przedmiot.
photo credit: h.koppdelaney via photopin cc
Jak zwykle bardzo przydatny stuff :)
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo!
UsuńTakie rzeczy robię na swoje sesję więc staram się by były praktyczne.