Wylosowane wartości są efektami zaistniałych w przeszłości wydarzeń. Szczegóły zdarzeń, przyczyny oraz wymyślenie łączącej ich historii zostaje w gestii gracza i MG. Celem jest dostarczenie inspiracji w formie kluczowych punktów. Przy okazji postać zdobywa dodatkowe i konkretne możliwości w świecie gry.
Każda korzyść ma trzy poziomy obrazujące wzrost znaczenia/siły danego efektu (jak 1:4:9). Choć czasami wyższy poziom może również oznaczać wielokrotność efektu niższego poziomu. W opisach poziomów są często podawane alternatywy i przeważnie nie można wybrać ich wszystkich (chyba że wynegocjowano z prowadzącym dodatkową opłatę).
Ogólna interpretacja poziomów:
- Efekt drobny, obejmujący mały obszar np. sąsiedztwo, efekt dostępny dla prostaczka z niskiej warstwy społecznej (wszelkiego rodzaju chłopów, rzemieślników, mieszczan, żołnierzy i innych pospolitych zawodach pracujących na etatach).
- Efekt podstawowy, obejmujący obszar większego regionu, dostępny dla zamożnego z warstwy średniej (fachowca, mistrza lokalnej gildii, młodszego oficera, grubszą personę lokalnej społeczności)
- Efekt wyjątkowy, obejmujący obszar całej krainy, dostępny dla bogacza, figury z wyższych sfer (nie oznacza to od razu imperatora lub elektora ale przykładowo kogoś z dworu, jednego z kilku najważniejszych w danej organizacji, może burmistrza, na pewno członka rady miejskiej bądź szefa straży)
- Wolne miasto - jedna nazwana dzielnica
- Stolica prowincji - jeden z trzech obszarów względem zamożności (biedny, średni, bogaty)
- Miasto/miasteczko - całe miasto
- Wieś - cała wioska i okolica
- Przy trakcie - najbliższe wioski i siedziby
- Odludzie - najbliższe zamieszkane siedziby
KORZYŚCI
- PIENIĄDZE - gotówka lub inne łatwo zbywalne przedmioty.
+1/6 wartości jeśli w formie lokat, inwestycji lub innych trudno zbywalnych aktywów.
+1/3 wartości jeśli w formie trudnych do odzyskania wierzytelności.
+1/2 wartości jeśli w formie obarczonego ryzykiem kontraktu bądź obmyślonej sposobności zyskownego przedsięwzięcia (np. umówiony biznes, plan zarobku, luka w rynku, unikalne zapotrzebowanie). - Równowartość rocznej pensji.
- Równowartość 4 letniej pensji.
- Równowartość 10 letniej pensji.
- RENTA - okresowe świadczenie pieniężne lub towarowe (np. pensja, renta, emerytura, deputat, odszkodowanie, rekompensata, wyraz wdzięczności, łapówka)
- Równowartość miesięcznej pensji co kwartał.
- Równowartość kwartalnej pensji co kwartał.
- Równowartość półrocznej pensji co kwartał.
- DOCHÓD - własność części prosperującego interesu (udział).
- k4-1 pensje co kwartał.
- k8-1 pensji co kwartał.
- k12-1 pensji co kwartał.
- PRZYWILEJ - zwolnienie z części prawnych obowiązków lub dodatkowe świadczenie.
- W sąsiedztwie.
- W regionie.
- W całej krainie.
- BUDYNEK - budynek lub inna siedziba na własność.
- Mały, skromny, podstawowy, niskiej jakości.
- Większy i dobrej jakości.
- Okazały i zamożny.
- ZIEMIA - własność obszaru gruntu.
- Pod skromne gospodarstwo na wsi lub domek w mieście.
- Pod solidne gospodarstwo albo dwa lub duży budynek w mieście.
- Pod niedużą wioskę lub wielka niezamieszkała połać lub kwartał w dzielnicy.
- EKWIPUNEK - wyjątkowe wyposażenie.
- Wystarczająca ilość normalnego ekwipunku na wyprawę albo konkretny przedmiot (np. kuc, muł, mała łódka).
- Cokolwiek co jest dostępne w sklepach (np. koń, rusznica, pełna zbroja płytowa, solidna trucizna).
- Nawet coś niedostępnego w normalnej sprzedaży może coś unikalnego, możliwego do sprowadzenia z całego świat (np. katana z Kitaju) bądź bardzo drogie (np. łóodź rzeczna, dyliżans z zaprzęgiem).
- ARTEFAKT - zaczarowany przedmiot.
- O małym efekcie, przydatnym ale nie potężnym. (np. świecenie, krótka lewitacja, broń z wąskim zastosowaniem)
- O przydatnym efekcie (np. latający dywan, solidna broń)
- O nadzwyczajnym efekcie (np. zmiana upływu czasu, teleportacja, działanie obszarowe)
- ZNALEZISKO - wiedza o nieznanym powszechnie obiekcie mogącym być przydatnym (np. obszarze, budowli, złożu).
- Interesujące ale niezbyt potężne bądź trudno dostępne lub wymagające wiele zachodu.
- Mogące przynieś sporą korzyść bądź łatwo dostępne lub nie wymagające większego zachodu.
- Mogące znacząco wpłynąć na sytuację regionu lub coś unikalnego i zdumiewającego.
- SEKRET - poznanie skrywanej i niewygodnej tajemnicy.
- Mniejszej dla osoby wyżej postawionej lub ważnej dla osoby pospolitej.
- Mniejszej dla poważanej figury, ważnej dla wyżej postawionej lub ważnej kilku osób pospolitych.
- Ważnej dla poważnej figury, ważnej dla kilku wyżej postawionych lub sporej ilości różnych osób pospolitych.
- REPUTACJA - chwała, rozpoznawalność, przyjazność pośród mieszkańców.
- Mała w sąsiedztwie lub spora dla wąskiej grupy zawodowej lub jej mniejszej podgrupy w regionie.
- Mała w całym regionie lub duża w sąsiedztwie lub olbrzymia dla grupy/podgrupy zawodowej.
- Mała w całej krainie, duża w całym regionie, olbrzymia w sąsiedztwie lub grupy zawodowej w świecie.
- CZŁONKOSTWO - bycie członkiem pewnej grupy np. zawodowej
- Szeregowy członek który może liczyć na pomoc w poważnych sprawach, posiada znajomości w danym regionie.
- Środek drabiny organizacji np. podoficer, może liczyć na podwładnych do misji zgodnych z profilem i możliwościami organizacji. Rozpoznawalność wśród członków w regionie i może liczyć na pomoc w małych sprawach.
- Jeden z ważniejszych i decyzyjnych osób w danym regionie np. oficer. Ma znajomości i większą swobodę w dysponowaniu możliwościami organizacji.
- ZAPRZYJAŹNIONA GRUPA - określona grupa zawodowa rozpoznaje postać i jest do niej przyjaźnie nastawiona.
- Mała w sąsiedztwie (np. straż miejska)
- Większa w regionie (np. reiklandzcy strażnicy dróg)
- Powszechna w krainie (np. kapłani Morra)
- KREDYTODAWCA - majętna osoba lub organizacja, ma zaufanie i bez problemu udzieli korzystnej pożyczki.
- Półroczna pensja na rok lub dwuletnia pensja na kwartał.
- Dwuletnia pensja na rok lub dziesięcio letnia pensja na kwartał.
- Dziesięcioletnia pensja na rok lub stuletnia pensja na kwartał.
- INWESTOR - wyłoży środki na przedsięwzięcie jeśli dostrzeże sens, zysk i szanse powodzenia.
- Równowartość 5 letniej pensji z pierwszym zwrotem po kwartale.
- Równowartość 25 letniej pensji z pierwszym zwrotem po roku.
- Równowartość 100 letniej pensji z pierwszym zwrotem po trzech latach.
- MECENAS - sponsor wspomagający własnymi środkami sprawę lub postać zgodnie ze swoją motywacją.
- Niezbyt zamożny bądź interesowny, stawiający wymagania i oczekujący efektów.
- Usytuowany bądź ofiaruje ile może lub bardziej spolegliwy i dający większą swobodę.
- Bogaty bądź hojny i stanie na głowie by pomóc lub darzący postać dużym zaufaniem.
- MENTOR - doradca, pomocnik, patron, chcący wspomóc rozwój/karierę postaci zgodnie ze swoją motywacją. Zawsze chętnie ugości i będzie starał się chronić swojego protegowanego.
- Orientujący się w swojej dziedzinie, fachowiec w sąsiedztwie.
- Mający szersze spojrzenie, większe możliwości oraz kilku przydatnych znajomych.
- Duża figura w regionie lub mniejsza w krainie, ma kontakty i możliwości.
- NAUCZYCIEL - jest chętny wyszkolić w zakresie swojej wiedzy.
- Wiedza dość powszechna bądź wiedza podstawowa.
- Wiedza zaawansowana bądź gotowy dla przekazania niektórych sekretów.
- Wiedza tajemna i unikalna w skali krainy, chęć wykształcenia swojego następcy.
- ZOBOWIĄZANY - osoba z dużym długiem wdzięczności, wiele zrobi by odwzajemnić przysługę nawet ponad własne możliwości.
- Prostaczek z niskiej warstwy.
- Zamożny z warstwy średniej bądź kilku prostaczków.
- Bogacz, figura z wyższych sfer lub kilku zamożnych lub kilkunastu prostaczków.
- PRZYJACIEL - normalny mieszkaniec, w bardzo dobrych relacjach, do którego można zawsze się zwrócić o pomoc, posiadający własne życie i motywacje.
- Jeden z niskiej warstwy albo który pomoże nie narażając się na duże kłopoty lub straty.
- Kilku z niskiej warstwy bądź jeden z warstwy średniej albo który bezinteresownie pomoże.
- Kilkunastu z niskiej warstwy lub kilku z warstwy średniej bądź jedna figura z wyższych sfer albo ktoś kto odda życie.
- KREWNY - normalny mieszkaniec, będący w dobrych relacjach, mający własne życie i motywacje ale pomoże w miarę możliwości a na pewno ugości i nakarmi.
- Jedna osoba/rodzina nie mająca specjalnych możliwości.
- Wiele krewnych bez wyjątkowych możliwości lub jedna dobrze usytuowana rodzina.
- Kilkunastu zwykłych krewnych, kilku dobrze usytuowanych lub jedna zamożna figura.
- UCZEŃ - osoba młodsza i mniej doświadczona, pobiera nauki i jest generalnie posłuszna ale może mieć swoje cele. Niekoniecznie musi podróżować ze swoim nauczycielem, może pilnować jego spraw w danej lokacji czy regionie.
- Osoba młodsza, niewiele jeszcze potrafiąca, o normalnym zaangażowaniu.
- Osoba starsza, dorosła, umiejąca już trochę, bardzo zaangażowana bądź kilku młodych uczniów.
- Osoba niewiele młodsza od postaci, znająca już profesję, celem jej życia jest pomagać i uczyć się od swojego mistrza albo kilkoro starszych lub kilkunastu młodszych uczniów.
- MIŁOŚĆ - postać znajduję osobę odwzajemniająca uczucia.
- Bez poważnych możliwości czy koligacji lub dopiero początkowe zauroczenie.
- Sytuowana, niezależna lub już zaręczona z postacią.
- Znacząca w miejscu zamieszkania bądź nawet regionie lub już zaślubiona.
- POTOMEK - spłodzone dzieci, niekoniecznie w jednej rodzinie czy formalnie zawartego związku, mogące być na wychowaniu drugiego rodzica.
- Jedno, oddane postaci, młode, jeszcze bez większych umiejętności.
- k3 starsze, możliwie nastoletnie, użyteczne, mogące wspólnie podróżować albo kilkoro młodszych.
- Kilkoro wchodzących w dorosłość i pierwsze zawody, w dobrych relacjach, mogą wspólnie wyruszyć choć mogące mieć własne plany.
- SOJUSZNIK - przyjazna ale interesowna osoba, współpracuje z powodu zbliżonej motywacji bądź ku wspólnemu celowi, przeważnie zajmujący się swoimi działaniami choć czasami może się przyłączyć do wspólnej podróży. Może również prosić/oczekiwać pomocy w swoich przedsięwzięciach.
- Fachowiec czasami dający się wyciągnąć w dalszą niezbyt długą podróż.
- Kilku fachowców lub jeden który z chęcią wyruszy na dużą kilku miesięczną wyprawę.
- Nieduża ekipa, która podejmie się nawet trudnego i ryzykownego zadania.
- PODWŁADNY - zaufani ludzie, opłacani najemnicy i słudzy, posłusznie wypełniający polecenia lecz o różnym stopniu zaangażowania.
- Jeden solidny albo kilku do prostych spraw i uważających bardzo na swoją skórę.
- Paru solidnych fachowców nie bojących się zaryzykować lub kilku przeciętnych.
- Zgrana ekipa oddanej świty gotowa zaryzykować życiem.
- INFORMATOR - znajomy kontakt, który udzieli znanych informacji lub ostatnich plotek albo wyświadczy drobną przysługę lub zapewni krótką gościnę.
- Kilku z niższej warstwy w jednym sąsiedztwie lub jeden na średnim ale przydatnym stanowisku.
- Kilkunastu w obrębie regionu lub kilku na korzystnych stanowiskach.
- Spora ilość kontaktów w całej krainie lub kilku na kluczowych stanowiskach albo paru wyjątkowo użytecznych.
Jeśli masz propozycję innej korzyści daj proszę znać.
Ciąg dalszy nastąpi...
photo credit: Rainbow 10 cents via photopin (license)
Propozycja korzyści: link do strony Bohomaze'a. ;)
OdpowiedzUsuńHeh, ale postać ze Starego Świata by się raczej nie ucieszyła :)
Usuń