czwartek, 7 lutego 2013

Delberz #9 - k100 wydarzeń w mieście

Dzisiejsza tabela przedstawia różne wydarzenia jakie mogą mieć miejsce w obrębie murów miejskich. Ich podstawowym celem jest budowanie fabuły na sesji. Już jedno wydarzenie dziennie daje możliwość na wyzwanie bądź znalezienie zajęcia obrotnej drużynie.

Ważnym trikiem jest łączenie zdarzeń ze sobą. Niekoniecznie tych pojawiających się kolejno. Przynajmniej nie zawsze i nie od razu. Ja staram się układać je jak puzzle. Wpierw rogi, później łączące je krawędzie a na końcu środek. Nowo wylosowane wydarzenie rozpatruję pod kątem przypasowania do jednego z zaczętych już wątków. Każdy wątek ma szansę na popchnięcie do przodu w zależności od improwizacji na sesji i pomysłów jakie wpadną do głowy w danej chwili.

Niepasujące do niczego elementy przedstawiam by były interesujące same w sobie. Czekają na przyszłość, na dalszy ciąg wydarzeń. Czasami dopiero po kilku/kilkunastu dniach taki element znajduje połączenie z większym fragmentem. Może też być początkiem zupełnie nowego wątku albo z braku pomysłów odchodzi w zapomnienie. Nie ma się co martwić, planować na zapas czy przejmować co z nimi zrobić. Albo przyjdzie do głowy pomysł albo nie. Carpe diem!


Nieobowiązkowe, dodatkowe losowanie może określić zaangażowanie drużyny w wydarzenie. Czy członek lub cała drużyna widzieli zajście z daleka, byli świadkami a może nawet brali w nim bezpośredni udział. Mogli też standardowo usłyszeć o zdarzeniu od innych mieszkańców.

O ile spotkania i plotki z okolic wygodniej stosować jako tło bądź krótki przerywnik to wydarzenia mogą i powinny być znaczące - czasami zmieniać oblicze miasta. To są sprawy sporej wagi, o których większość w mieście wie, plotkuje o tym bądź stara się znaleźć okazję by zarobić.

Istnieje różna szczegółowość wydarzeń. Czasami wydarzenie wymaga dookreślenia przez rzut np. grupę społeczną, mieszkańca, przyjezdnego, budynek, członka rady itd. Kilka pomocnych tabelek można znaleźć w rozpiskach.

Dokładniej opisane zajścia są prostsze w użyciu lecz mogą ograniczają kreatywność prowadzącego. Moim zdaniem cała zabawa prowadzącego polega na interpretacji i przetwarzaniu podpowiedzi tak by pasowały do fabuły sesji. Mimo to, dla ułatwienia dodałem w nawiasach kilka podpowiedzi jak dane zdarzenie można zinterpretować. Można też próbować wspomóc się abstraktami motywacji ustalając przyczynę takiego zdarzenia.

Wypisane wydarzenia powstały z pomocą różnych materiałów z sieci i dodatków do systemu.

Jak poprzednio, sugeruję aktualnym mieszkańcom Delberz pominięcie czytania poniższej tabeli.

Wydarzenia miejskie


1. Po kilkunastu latach powrócił ekscentryczny podróżnik obładowany kosztownościami i cennymi zabytkami (daleki kraj, narażony na kradzieże, księgi z tajemną wiedzą, szpieg, chaosyta).
2. Do miasta przybyła wróżka, która za drobną opłatą wyjawia tajemnicze przepowiednie (sprawdzają się, tworzą przyszłość, skłócają mieszkańców).
3. Wiekowa hrabina zgubiła na miejskim placu cenny rodowy pierścień. Duża nagroda. (przykrywka innego zdarzenia, skradziony na zlecenie, odzyskana własność po latach)
4. Przybyła cyrkowa grupa złożona z samych hobbitów (przykrywka złodziei, konkurencja reaguje,po nich przybywa wielu innych hobbitów - dziesiątki lub nawet seteki).
5. Do miasta przybyła grupa awanturników, która wszczyna burdy po karczmach (odwracają uwagę straży, zdobyli gdzieś ogrom pieniędzy, nieformalny turniej na wojownika roku z wielką nagrodą).
6. Pojawili się poszukiwacze artefaktu/pradawnego przedmiotu (przeklęty artefakt, wyścig stronnictw, rodowa zagadka).
7. Do miasta przyjechał hobbit który chce otworzyć sklep cukierniczy (szpieg, tajna działalność, mistrz cukiernictwa, słodycze które uzależniają).
8. Do miasta przybył oddział lekkiej jazdy middenlandzkiej dowodzony przez pułkownik Kristen Liebnitz (konflikt ze strażą, kilka nagłych zgonów w szeregach, przygotowania do obrony przed naciągającym wrogiem).
9. Do miasta przybył skarbnik diuka by omówić podatki na najbliższy rok (zorganizowany napad, gry polityczne między gildiami o największe zwolnienia, swatanie z córkami możnych, miasto w odpowiedzi na zbyt wysokie żądania wypowiada posłuszeństwo i ogłasza secesje).
10. Do miasta przeprowadził się emerytowany profesor Altdorfski (mag w ukryciu, potajemnie prowadzi dziwne badania nad mieszkańcami, ekscentrycznie szasta majątkiem).

11. Do miasta przybył młody wysłannik imperatora sir Nicodemus Lohrentzen Hugergreiber (porwanie, przemowa na rynku, uczta, festyn, imperator umiera i on zostaje następcą - Delberz nową stolicą).
12. W podróży do Middenheim zatrzymał się Nello Grzechotek - hobbit w towarzystwie oswojonych wilków (oskarżenia o zakłócanie spokoju, otwiera szkołę tresury - nowa moda, kontrakt od miasta, pojawiają się wilkołaki).
13. Żart o brodzie krasnoluda przeobraża się w masakrę (krasnoludzi persona non grata, areszt pełny, poszukiwania krasnoluda odpowiedzialnego za śmierć kilkunastu osób).
14. Do miasta przybył z małym oddziałem kislevitów pułkownik Boleslav Koriatowicz (historie o zdradzieckim dowódcy z dzikiego kraju, nocna balanga na pół miasta przeobraża się w zadymę, rada wynajmuje oddział do rozwiązania problemu).
15. Przejazdem zatrzymuje się mag z trzema pomocnikami: Alexei Hohenberg, jego córka Jocelyn oraz dwoje elfów Jakob i Drot (czarowanie wymyka się spod kontroli, atak demonów, pokaz na rynku).
16. Przybył księgarz i przez dwa tygodnie skupuje wszystkie księgi (plaga kradzieży, księgi ożywają i uciekają w las, szukanie zaginionej księgi, spisek mający na celu likwidację wiedzy).
17. Przybywają rycerze Białego Wilka z fanatycznymi Wilczymi Braćmi i panoszą się po mieście (odradza się konflikt wyznaniowy z Sigmarytami, ratują miasto przed atakiem smoka, chcą dokonać puczu wojskowego).
18. Przyjezdny elf zostaje pobity i ograbiony (zemsta leśnych elfów, eskalacja nienawiści do nieludzi, ten okazuje być magiem i się mści siejąc zniszczenie).
19. Przybyły kilka dni temu bard zbałamucił córkę przewodniczącego gildii (poszukiwany, nie pierwszy to jego raz, osiada i zakłada nową karczmę, przemienia się w demona Slanesha i próbuje uciec).
20. Przybył handlarz i skupuje pewien rodzaj przedmiotu (lustra, broń palną, świece, szuka czegoś, przekręt - współpracuje z oszustami, rozchwiewa podaż i popyt).

21. Do miasta przybyła kompania najemników. Leczy rany, odpoczywa i szuka ochotników. (wyprawa w głąb lasu, zmieniają się w mutantów, ściągają za sobą kłopoty)
22. Rada zastanawia się nad podniesieniem podatków (zamieszki, plany dobrych inwestycji, diuk chce wycisnąć miasto z ostatniego szylinga).
23. Rozbito miejski gang który używał uzbrojenia skradzionego z miejskiego garnizonu (dziwne powiązania mafijne, nudzące się dzieci możnych, kultyści mający zniszczyć miasto magią).
24. Okradziono miejski garnizon (wielka dziura w ścianie, magazyn dowodów, wydostanie więźnia, coś pilnie strzeżonego wydostało się z podziemi).
25. Świątyni Sigmara skradziono amulety (przez wieki chroniły przed złem z ziemi, hurtowe ilości podróbek dostępne na czarnym rynku, zdestabilizowane zaczynają uwalniać dziką moc).
26. Porwano córkę bogatego kupca (uciekła, mezalians, kultystka aresztowana przez inkwizycje).
27. Ponoć magowi Andre Reissowi ukradziono księgę (wyzwala się i żyje własnym życiem, cała grupa przestępcza zaczyna wkrótce rzucać czary na prawo i lewo, mag w gniewie przeszukuje miasto nie zważając na nic).
28. W dokach i magazynach zuchwały rzezimieszek kradnie co bardziej luksusowe towary (dokerzy dorabiają, dziecko członka rady, inteligentne plemię mniejszych istot).
29. Straż miejska ogłasza nabór (strażnicy aresztowani za korupcje, nagła aktywność w lesie, patrole rzeczne).
30. Publiczna egzekucja złoczyńcy (niewinny, ostatnim tchnieniem rzuca działającą klątwę która zaczyna coraz bardziej przeszkadzać mieszkańcom, przemienia się w demona albo innego stwora).

31. Straż miejska zatrzymuje kurtyzany i alfonsów (religijne wpływy kapłana, brak zezwolenia, zemsta wpływowego).
32. Jeden możny oskarża drugiego o kradzież i oszustwo (walka o spadek, uderzenie wyprzedzające, zemsta za zdradę małżonki).
33. Odwołano członka rady (nagle, tajemnica, ze starości, skandal, utrata przewodnictwa w gildii).
34. Poważnie zachorowało dziecko członka rady (parało się magią, poszukiwania cudotwórcy, spisek, otrute).
35. Zaginął cały patrol straży miejskiej (coraz silniejsze grupy przestępcze, uciekli gdy coś zobaczyli lub znaleźli sprawę która ich przerasta, narazili się komuś wpływowemu).
36. W nocy straż znalazła dwa ciała pozbawione oczu i języków (niebezpieczne nieznane stworzenia, kultyści szukali składników do rytuału, zastraszanie jakiejś grupy).
37. Rada zastanawia się nad zamknięciem wszystkich domów publicznych (gildia karczmarzy pozbywa się konkurencji nielicencjonowanych noclegów, potrzebne miejsce do inwestycji, likwidują przykrywkę innej działalności).
38. W porcie utopił się powracająca z uroczystości/zabawy osoba  (kamuflaż zabójstwa, atak rzecznego stwora, ważny świadek śledztwa/wydarzenia).
39. Przewodnicząca rady wyprawia urodziny dla całej rady. Sam mag przygotował piękny magiczny pokaz (zamach by zlikwidować całą władzę, porywacze z żądaniami, pokaz przyzywa nie te moce co trzeba).
40. Zmarł członek rady miejskiej (przykrywka ucieczki przed zemstą, seryjny zabójca radców, bezpardonowa walka o władzę).

41. Zaginęła trójka dzieci (z jednej rodziny, obce sobie ale w jednym wieku, zupełnie różne ale połączone wydarzeniem).
42. Gildia w asyście straży miejskiej zamknęła nie licencjonowany warsztat/siedzibę (wojna cenowa, zemsta za przegrany zakład, przejęcie przełomowego wynalazku).
43. Zderzenie dwóch dyliżansów. Są zabici i ranni. (sabotaż konkurencji, błąd z przepracowania, ucieczka podejrzanego)
44. Strażnik miejski wyróżniony i obdarowany nagrodą (ocalenie dziecka z pożaru, pochwycenie mordercy, rozpracowanie szajki, zakamuflowana łapówka).
45. Rada postanowiła wykupywać mającą się zepsuć żywność i przekazywać biedocie (jedzenie zaprawiane jakimś specyfikiem, osłodzenie mających nadejść nieprzyjemnych zmian, przebłaganie siły wyższej).
46. Poszukiwany młody złodziejaszek za kilka włamań do domów kupców (ukradł kompromitujące dokumenty, odkrył paranie się czarną magią, rozdaje bogactwa biedocie)
47. Zaginiony syn kupca. Ostatnio widziany gdy wychodził nocą z karczmy (amnezja z przepicia, wkurzył maga który go zaczarował, wyjechał na wieś z kolegami).
48. Śmierć mieszczanina (boska kara, wypadek, choroba, bijatyka, zabójstwo, samobójstwo).
49. Z kanałów wyszedł potwór siejąc przerażenie (ubity przez straż miejską i zbrojnych mieszkańców, uciekł i straszy nocami, przemienił się w humanoida i zniknął w tłumie).
50. W skrytobójczym ataku ginie jeden z aktorów miejskiej trupy (przez pomyłkę, obraził kogoś potężnego, wojna wywiadów).

51. Aresztowano szlachcica za zbrodnie i bezczeszczenie zwłok (sąd kapłanów Vereny go uniewinnia czym rozgniewał mieszczan i innych kapłanów, ujawnia kult Slanesha wśród najważniejszych w mieście, zbrojne uwolnienie nocą i brawurowa ucieczka wśród bitwy ze strażą miejską).
52. Włamanie do działu archiwów miejskiego ratusza (pożar i brak ksiąg wieczystych prowadzi do zamieszek i wojny o parcele, tuszowanie przestępstwa, poszukiwanie kluczowej wskazówki do skarbu).
53. Włamanie do Szkarłatnego Lombardu (nieudane - trzech złodziejaszków zginęło na miejscu, skradziono niebezpieczny artefakt, złodzieje przegnani - rozpoznano kogoś znanego).
54. Udaremniona próba włamania do banku (podkop zawalił się na środku ulicy, ochronne czary spopieliły włamywaczy i połowę okolicy, nakryci przez mieszkańca któremu grozi teraz zemsta).
55. Ponoć w sali posiedzeń rady wisi nawiedzony obraz zmieniający przedstawianą scenę (namalowane rubieże Chaosu, brama do innej krainy, duch szuka kontaktu).
56. Miasto otwiera filię Uniwersytetu Altdorfskiego (wzrost populacji miasta, studenci eksperymentują na ulicach z przeróżnymi i niebezpiecznymi dziwami, miasto zleca przełomowe badania).
57. Miasto organizuje festyn ku czci imperium (olbrzymia darmowa uczta, uniewinnieni drobni przestępcy, skandal w czasie oficjalnych uroczystości).
58. Nowy podatek wprowadzony przez radę lub gildię (bzdurny i niesprawiedliwy, dotyczący najbogatszych, mądry i szybko przeznaczony dla dobra mieszkańców).
59. Ponoć pod murami miasta zamurowano kości zielonoskórych (pielgrzymki zielonoskórych do grobu wielkiego szamana, budzą się jako zombie, magowie otwierają kopalnię składników czarów).
60. Obsunął się fragment muru miejskiego (odkryto zbrodnię sprzed lat, znaleziono wielki skarb, początek kolejnych uszkodzeń - miasto poważnie narażone na ataki).

61. Wielodniowa naprawa jednej z bram - jest otwarta całą dobę (nocny atak, plaga zuchwałych kradzieży zakończonych ucieczką w las, prace blokują transport - problemy z zaopatrzeniem oraz protesty).
62. Pod murami odkryto ciąg jaskiń (ludzie przeczesują na ochotnika szukając skarbu, znaleziono złoże jakiegoś surowca, jaskinie są zamieszkałe przez inteligentne stworzenia - czy możliwe współistnienie, z podziemi falami atakują potwory i inne okropieństwa).
63. Z kanału wyszła wielka jaszczurka i zaatakowała przechodnia (zjadła przechodnia i znacząco urosła - mały smok ze skrzydłami i ogniem, w samoobronie a straży przedstawia się jako ambasador, składa mnóstwo jaj z których wykluwają się następne).
64. Śmierć przyjezdnego (skazany przez łowcę czarownic, odkryto mutacje, wypadek, choroba, bijatyka, zabójstwo, samobójstwo).
65. Wybuch w piwnicy zniszczył fragment ulicy (tajny magazyn prochu, nieudany eksperyment, magiczna siła otwarła przejście lub stworzyła lokalny fenomen magiczny).
66. Nocą, szaleniec atakuje przechodniów (zamaskowany mściciel, obłęd zniekształcający jego postrzeganie, bojówka anty nieludziom).
67. Atak wampira (możny, przejezdny, nieświadomy niczego mieszkaniec roznoszący klątwę).
68. Pożar ważnego budynku miejskiego (rozprzestrzenia się na okoliczne budynki, zgliszcza ujawniają tajemnicę, początek działalności podpalacza).
69. Dwa powozy z ładunkiem zderzyły się. Towar rozsypany po ulicy gromadzi wielkie zbiegowisko (kończy się bijatyką i zamieszkami, wśród towarów ujawnia się coś schowanego, wzajemne obwinianie rozpoczyna ostry konflikt między firmami).
70. Straż miejsca zatrudniła wędrownego czarodzieja (guślarz ale niezły - protest miejskiego maga, totalny żółtodziób bardziej przeszkadza, fachowiec bardzo pomaga straży).

71. Mieszczan trapi dziwna choroba (rozprzestrzenia się spojrzeniem, inteligentne pasożyty, postępujący efekt magicznej klątwy).
72. Cena niezbyt pospolitego przedmiotu podskoczyła czterokrotnie (wszyscy spekulują towarem, przedmiot wkrótce okazuje się niezbędny dla każdego, złożony przekręt oszustów z odpowiednim rozsiewaniem plotek).
73. Wybucha pracownia alchemika/gorzelnia/warsztat rusznikarski (zemsta czeladnika, rada zakazuje wszystkich takich działalności, odsłania się podziemny labirynt).
74. Most na rzece wymaga remontu. (wzrasta popyt na fachowców, po kilku dniach rozpada się prawie cały uniemożliwiając przejazd, bogacz naprawia most za wielką korzyść od rady)
75. Na targu, jedna osoba zaczyna się gwałtownie zmienić w mutanta i umiera w męczarniach (początek serii - na skutek miejsca ze spaczeniem, jeden z kucharzy w karczmie jest wyznawcą Nurgla, wina światła księżyca padającego na skórę).
76. Wypadek na moście. Wóz z towarem i woźnicą wpada do wody (chemikalia zatruwają rzekę, sprowadza mrowie rzecznych potworów - nie chcą opuścić portu i nadbrzeża, naruszają konstrukcje i cały most się zawala).
77. Arystokrata zakłada piękny ogród i sprowadza egzotyczne rośliny z całego świata (rozrastają się ponad miarę zagrażając mieszkańcom, przenoszą śmiertelnie trujące pająki, zaczyna produkować napój o niespotykanych właściwościach).
78. Łowcy czarownic aresztowali całą rodzinę (ochrona świadków, fałszywe oskarżenia sąsiadów, oszukanie śledczych przez kogoś potężnego).
79. Jeden z kupców rozpoczyna dużą działalność charytatywną (nawrócenie i przebłaganie za grzeszny żywot, szantażowany odkupuje swe niegodziwości, chce stać się przedstawicielem ludu i biedoty by zdobyć polityczne wpływy).
80. Na cmentarzu widziano w nocy zjawę w ludzkiej postaci (złodzieje grobów szukają starożytnego wejścia, niespokojny duch chce dorwać morderce, po niedługim czasie duchy budzą się i atakują miasto).

81. Po mieście rozprzestrzenia się wysypka (cyrulik-oszust tworzy popyt, zatrute studnie - problem z woda pitną, miejski browar zmienił recepturę)
82. Obdartus znikąd wieszczy zniszczenie i choroby (rozsiewa ciężka chorobę, spojrzenie mu prosto w oczy daje niespodziewany efekt, po kilku dniach zmienia się w olbrzyma - będzie się mścił za przyjęcie? negocjacje? ochrona za jedzenie?).
83. Na głównej ulicy pojedynek dwóch szlachciców w ramach zalotów do szlachcianki (wielki posag - okropny charakter, brzemienna - poszukiwania ojca, początek wielopoziomowego turnieju o jej rękę - wiele różnych dziwnych dyscyplin - zachcianek).
84. Na czarnym rynku można ponoć dostać sproszkowane zęby smoka. Powiadają, że zaprawione nimi napoje leczą z ciężkich chorób (nie mówią tylko o pewnych skutkach ubocznych, przylatuje smok po prochy swego ojca - wszystkie bez wyjątku, szajka rozprowadza mocno uzależniający narkotyk).
85. Gwałtowny wiatr zgasił wszystkie świece w świątyni Ulryka (klątwa boga - wilki atakują ludzi itp. trzeba go jakoś przebłagać, celowe ośmieszenie w ramach wojny religijnej, demon Ulryka przybył na wezwanie lecz wymaga bezwzględnego posłuszeństwa).
86. Ktoś maluje nocami na drzwiach wejściowych dziwne znaki (skomplikowany rytuał magiczny mający wpływ na całe miasto, znaki nanoszone przez guślarkę mają ochronić przed wielkim złem, początek żartów nudzącej się młodzieży).
87. Odnaleziono relikwie mało znanego bohatera (magiczna broń o bardzo nietypowych właściwościach, okazuje się być wielkim bohaterem jakiegoś plemienia które zaczyna pielgrzymować, pył z jego kości ma cudowne właściwości).
88. Kapłan miał proroczy sen i ostrzega przed nadciągającym złem (jego sny są prorocze ale wszystko jest na odwrót, jego sny kształtują rzeczywistość - co wyśni to się stanie, chce zdobyć poważanie - przewidziane zdarzenia są zaaranżowane).
89. Klient umiera po zjedzeniu posiłku w jednej z restauracji (konkurencyjna karczma walczy o klientów, winny jeden z czołowych dostawców żywności, pieczone wiewiórki ożywają w żołądkach jako zombie).
90. Do miasta przybył duży transport rzadkiego towaru (chili, kawy, klepsydr, granatów, pistoletów).

91. W miejskich spichlerzach zalęgły się szczury i inne gryzonie. Pozjadały i poniszczyły wiele dobra. (skaveńscy wysłannicy, lincz na szczurołapach, chłopi podnoszą ceny żywności).
92. Wyburzenie kamienicy (bezpardonowa walka o deficytową ziemię, lokatorzy w zemście podpalają rezydencje i wszczynają zamieszki, odnaleziono przejście do podziemnego kompleksu, rada zarządza wielką przebudowę miasta).
93. Pożar magazynów/domu/straganów (magia wymknęła się spod kontroli, nowy strategia kradzieży - w zamieszaniu, niszczenie dowodów przestępstwa).
94. Szczury dziwnie się zachowują (klątwa przenosząca się dotykiem od której wyrasta szczurzy ogon, zorganizowane niczym partyzanci rozrastają się przynosząc coraz więcej strat, wszystkie pasożyty i gryzonie uciekają na gwałt z miasta, zarażają ludzi chorobą np. od której traci się mowę).
95. Gildia rzeźników podniosła raban (dziwni ludzie sprzedawali podejrzane mięso znacznie poniżej normalnych cen, jeden z kapłanów wymaga od swoich wiernych wegetarianizmu, wszystkie zwierzęta w okolicy są zarażone i nie można iść spożywać).
96. Miejski teatr zaczyna wystawiać przedstawienie "Zwycięstwo Magnusa" (Magnus przybywa i opowiada jak to było na prawdę, walka możnych o danie pierwszej roli swej faworytce, przedstawienie działa jak zaklęcie przenoszące miasto w przeszłość - w czasy Magnusa).
97. Łowcy czarownic z kanalarzami przeczesują kanały w poszukiwaniu zbiega (początek długich walk ze skavenami o podziemia miasta, odkryto podziemny kompleks zamieszkały przez setki humanoidów o których nikt nie miał pojęcia - gnomy/krasnoludy/dowolna inna rasa, odkryto wielkie magazyny przemyconych towarów, odkryto fabrykę niebezpiecznych substancji rozwożonych później na cały świat).
98. Powstaje konflikt między dwoma grupami społecznymi (wylosuj grupy z Rozpisek oraz przyczynę z Abstraktów).
99. W czasie ostatnich nocy ktoś czyści fragmenty ulic (poszukiwania pradawnych wskazówek, przygotowania do wielkiego rytuału, pojawia się sekta ekstremalnej czystości ciała i duszy i wszystkiego innego).
100. Od handlarza egzotycznymi zwierzętami uciekł jeden okaz (mnoży się w postępie geometrycznym i choć nie jest niebezpieczny to zaczynają być uciążliwe, posiada śmiertelną truciznę i atakuje mieszkańców pozostając nieuchwytnym, mówi ludzkim głosem i szuka pomocy dla siebie i całej kolekcji handlarza).



8 komentarzy:

  1. Po pierwsze tabelka jest mega. Zbierz je wszystkie do kupy w jednego pedeefa wreszcie please.

    Kilka wydarzen bym jednak dopieścił, bo kolejne punkty wahają się pod wzgledem dbałości o detale.

    Przykłady w których dbasz o detale:

    95. Gildia rzeźników podniosła raban. Niezrzeszeni ludzie sprzedawali podejrzane mięso znacznie poniżej normalnych cen.

    51. Aresztowano szlachcica za zbrodnie i bezczeszczenie zwłok. Sąd kapłanów Vereny go uniewinnia czym rozgniewał mieszczan i innych kapłanów.

    Przykłady bardzo ogólnych punktów:

    33. Odwołano członka rady. - czemu i za co?
    24. Okradziono miejski garnizon. - kiedy i jak?
    29. Straż miejska ogłasza nabór. - czemu akurat teraz?
    48. Zabójstwo mieszczanina. - w jaki sposób?
    64. Zabójstwo przyjezdnego. - jw. moze jakis charakterystyczny był?
    41. Zaginęła trójka dzieci. - czyich?
    71. Mieszczan trapi dziwna choroba. - jaka?

    to tak na pierwszy rzut oka, po prostu cos co sprawi ze w miescie w ktorym ciagle ktos ginie ten akuratny wypadek przyciagnie uwagę BG.

    Z jednej strony te ogólne punkty pozostawiają sporo do intepretacji, ale sądząc po dbałosci o szczegóły u reszty nie jestem pewien czy akurat to było w ich wypadku celem. Bo jesl itak to moze wartoby je było zrugpowac w odrebne kategorie zeby MG mogl wybrac stopien dbałosci o detal?

    Okej, troche sie czepiam ale wiesz że to w dobrej wierze, raczej mysle jak z czegos fajnego robic cos epickiego :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki za obszerny komentarz Kuzz.

    Pomysł z pdfem dobry. Na sesji spotkania, plotki i wydarzenia mieszczą mi się na jednym A4. Zrobię w wolnej chwili. Już się tych pdfów trochę porobiło to może dodam po prawej jakiś link do zbiorczej z nimi strony. Drugi pdf na pewno będzie z generowaniem BNów. A jak już podsunąłeś taki pomysł to może zbiorę wszystkie tabelki i opisy do kupy i zrobię dużego pdfa w formie modułu Delberz. Tylko to w perspektywie 1+k3 miesięcy.


    Ze szczegółowością wydarzeń nie jest taka prosta sprawa. Zauważyłem że im bardziej uszczegółowione tym MG szybciej może je wprowadzić. Ale też jest bardziej ograniczające, gorzej się wprasowuje w tworzenie większych wątków i wymagające mniej kreatywności. Te bardziej ogólne wymagają właśnie postawienia sobie kilu pytań. Zarówno na rodzaj pytań jak i odpowiedzi będą miały wpływ wcześniejsze wydarzenia. Ja się świadomie bądź nie sugeruję wcześniejszymi i przez to historia się ze sobą łączy. Może zbieg okoliczności ale mi najfajniejsze motywy wyszły z ogólnych haseł. Teraz się zastanawiam czy dałoby się może zrobić tabelę abstraktów do generowania wydarzeń. Minusem abstrakcyjnych haseł jest to że często wpadają sztampowe odpowiedzi. Dobre pomysły czasami lepiej napisać explicite.

    Teraz na szybko to myślę, że najlepsza byłaby opcja jakby wydarzenie było w miarę ogólne ale z podanymi przykładami.
    Np.
    Śmierć mieszczanina (zabójstwo, wypadek, samobójstwo, choroba)

    Przejrzę listę jeszcze raz i poprawię niektóre. Postaram się też o ciekawsze zahaczki.

    Dzięki jeszcze raz za uwagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ nie ma za co, cieszę się że mogłem pomóc.
      Pozdr!

      Usuń
    2. mnie również się wydaje, iż zbytnie uszczegółowienie konkretnego wydarzenia może być ograniczające, pomysł z podaniem przykładów jest dużo lepszy

      Usuń
  3. Dopracowałem wydarzenia dodając każdemu przynajmniej trzy przykładowe interpretacje. Zrobiła się teraz z tego mała księga przygód :-)
    Sporo interpretacji jest sztampowych ale z kilku jestem szczególnie zadowolony - wypisane poniżej.

    Miłej zabawy!

    9. Do miasta przybył skarbnik diuka by omówić podatki na najbliższy rok (miasto w odpowiedzi na zbyt wysokie żądania wypowiada posłuszeństwo i ogłasza secesje)
    16. Przybył księgarz i przez dwa tygodnie skupuje wszystkie księgi (księgi ożywają i uciekają w las)
    28. W dokach i magazynach zuchwały rzezimieszek kradnie co bardziej luksusowe towary (inteligentne plemię mniejszych istot)
    49. Z kanałów wyszedł potwór siejąc przerażenie (przemienił się w humanoida i zniknął w tłumie)
    54. Udaremniona próba włamania do banku (ochronne czary spopieliły włamywaczy i połowę okolicy)
    59. Ponoć pod murami miasta zamurowano kości zielonoskórych (pielgrzymki zielonoskórych do grobu wielkiego szamana)
    82. Obdartus znikąd wieszczy zniszczenie i choroby (po kilku dniach zmienia się w olbrzyma)
    85. Gwałtowny wiatr zgasił wszystkie świece w świątyni Ulryka (demon Ulryka przybył na wezwanie lecz wymaga bezwzględnego posłuszeństwa)
    89. Klient umiera po zjedzeniu posiłku w jednej z restauracji (pieczone wiewiórki ożywają w żołądkach jako zombie)
    96. Miejski teatr zaczyna wystawiać przedstawienie "Zwycięstwo Magnusa" (Magnus przybywa i opowiada jak to było na prawdę, przedstawienie działa jak zaklęcie przenoszące miasto w przeszłość - w czasy Magnusa).

    OdpowiedzUsuń
  4. najpiękniejsze jest to, że te wszystkie tabelki, przy naprawdę niewielkiej inwencji, może wykorzystać w dowolnym systemie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No co Ty :P Trzeba przecież to poprzerabiać i się dodatkowo napracować. Komu by się chciało wziąć coś nie gotowego do natychmiastowego użycia i to jeszcze z literówkami oraz błędami interpunkcji. Masz chyba obywatelu za dużo wolnego czasu :-)

      Usuń
    2. masz rację - za karę powinieneś wykonać tę tabelę w wersjach dla każdego systemu rpg, włączając w to indie rpg :P

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...